وب سرویس پیامکی و api ارسال پیامک یک ابزار مفید برای توسعه دهنده و برنامه نویس نرم افزار و یا وب سایت جهت اتصال آن به سامانه پیامکی برای ارسال اس ام اس است.

API مخفف application programming interface (رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار) واسطه‌ای است بین یک کتابخانه با برنامه‌هایی که از آن کتابخانه تقاضای سرویس می‌کنند. بصورت ساده و قابل فهم، API ها مثل function هایی هستند که در یک سرور (یا سیستم عامل) وجود دارد و یک برنامه نویس در برنامه خود می‌تواند آنها را فراخوانی و استفاده کند بدون اینکه به سورس و نحوه عملکرد آن دسترسی داشته باشد. بعبارت دیگر یک API رابط پیاده سازی توسط نرم افزار است که به دیگر برنامه‌ها اجازه می‌دهد با آن ارتباط داشته باشند.

بعنوان مثال ویندوز یک سیستم عامل کدبسته (غیر اپن سورس) است اما مایکروسافت برای ویندوز، APIهایی قرار داده است که با استفاده از آنها، برنامه‌نویسان می‌توانند از قابلیت‌ها و سرویس‌های سیستم‌عامل ویندوز در توسعه و نوشتن برنامه‌های کاربردی خود استفاده کنند.

وب سرویس و API چیست؟

وب سرویس به زبان ساده یعنی با استفاده از یک یا چند خط کدنویسی به زبان‌های برنامه نویسی مختلف، می‌توان دستورات متنوعی را به صورت آرگومان ارسال نمود و درخواست انجام کاری را کرد.

وبسرویس معمولا بر روی پروتکل http و یا Https اجرا می‌شوند و به توسط سازمانی به نام w3c تالیف می‌شوند.

پایه کار وبسرویس اینگونه است که همواره منتظر دستورات کلاینت‌ها از طریق وبسرویس در حال اجرا می‌باشند و این دستورات دریافت شده و بر اساس تابع یا توابعی که تنظیم شده‌اند، اجرا شده و سپس نتیجه دستورات از طریق وبسرویس مجددا به کلاینت‌ها ارسال می‌گردد.

معمولا وبسرویس‌ها دارای مستنداتی می‌باشند تا برنامه نویسان و کدنویسان بتوانند جهت سهولت در کدنویسی خود، از آن مستندات و راهنماهای لازم استفاده نمایند. در انتهای این مطلب، لینک مستندات و راهنمای وبسرویس و API سامانه صبا اس ام اس ضمیمه خواهد شد.

همچنین با توجه به استفاده از همین پلتفرم واسط XML وب سرویس ها به سیستم عامل نیز محدود نمی‌باشند و از طریق هر سیستم عامل می‌توان به وب سرویس‌ها متصل و از آنها استفاده نمود.

استاندارد های وبسرویس چیست؟

یکی از روش‌ها و استانداردهای اولیه برای استفاده از وب سرویس ها، XML می‌باشد. این پلتفرم نیز تو سط W3C استاندارد سازی شده تا توسعه‌دهندگان قادر باشند بصورت استاندارد از این پلتفرم بعنوان واسط اتصال استفاده کنند.

SOAP یا Simple Object Access Protocol

یکی دیگر از استاندارهای مهم و کاربردی در وب سرویس ها استاندارد SOAP می‌باشد که این پروتکل نیز همانند XML قادر است بصورت مشترک باعث اتصال موفق برنامه‌ها با وب سرویس گردد. در واقع پیغام‌های ایجاد و ارسال شده SOAP عامل اصلی و ایجاد کننده اتصال وب سرویس می‌باشند. بعد از اتصال پیغام بر روی بستر SOAP درصورتیکه پیغام برای وب سرویس دارای مفهوم عملیاتی باشد با توجه به توابع تعریف شده دستور اجرا و نتیجه آن مجددا بر روی قالب پیغام SOAP به درخواست کننده ارسال می‌گردد.

UDDI یا Universal Description – Discovery and Integration

این استاندارد حاوی یک فایل مبتنی بر XML می‌باشد که توسط آن شرکت‌ها به معرفی اتصال وب سرویس ها اقدام می‌کنند. از معروف‌ترین شرکت‌هایی به استفاده و توسعه این استاندارد می‌پردازند مایکروسافت می‌باشد. شرکت‌های استفاده کننده از این فایل و استاندارد می‌توانند سطح دسترسی آن را به راحتی حتی جهت معرفی در اختیار عموم قرار دهند یا شرکت‌های خاص.

WSDL  یا Web Service Description Language

از دیگر استانداردهای مهم که کاربرد بسیار فراوانی در وب سرویس‌ها دارد استاندارد WSDL می‌باشد. این استاندارد نیز همانند UDDI دارای یک فایل برای هر وب سرویس می‌باشد که این فایل با فرمت XML بوده و بصورت کلی نحوه استفاده از وب سرویس را شرح می‌دهد. در این فایل عناوین مهمی از جمله اینکه پورت‌های خروجی و ورودی وب سرویس چه پورت تعیین شده است، وجود دارد. استاندارد WSDL در کنار تمامی وب سرویس‌ها این فایل را ایجاد و در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا به راحتی به مستندات وب سرویس دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند.

کاربرد وب‌سرویس و API در پنل اس ام اس

یکی از مهمترین کاربردهای پنل‌های پیامک تحت وب، قابلیت اتصال آن به نرم افزارهای خارجی است، این کاربرد باعث می‌شود تا نرم افزارهای کاربردی دیگر قادر باشند در شرایط مختلف پیامک ارسال نمایند.

به عنوان مثال هنگامی که شما از یک دستگاه ATM پول برداشت می‌کنید یک تراکنش مالی انجام می‌شود، بانک مورد نظر شما از طریق وب سرویسی که ما در اختیار بانک قرار دادیم یک پیامک حاوی اطلاعات تراکنش مالی به شما ارسال می‌کند. یا در یک نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد هنگام ثبت حقوق افراد پیامکی مبنی بر واریز حقوق و مشخص بودن میزان حقوق و پاداش برای وب ارسال می‌گردد که برای نمونه می‌توانید مقاله ارسال پیامک در هلو را بررسی کنید.

در مورد بسیاری از وب سایت‌ها و نرم افزارها این امکان بسیار حیاتی می‌باشد. بعنوان مثال، هنگامیکه کاربر از طریق سایت، محصولی را سفارش می‌دهد، با استفاده از وبسرویس پیامک حاوی اطلاعات خرید به مشتری ارسال می‌گردد و یا هنگام عضو شدن در اپلیکیشن پیامک حاوی کد احراز هویت به شماره موبایل کاربر ارسال می‌گردد.

با استفاده از وبسرویس در سامانه پیامکی، می‌توان درخواست‌های زیادی را برای انجام ارسال کرد. در زیر به چند نمونه آن اشاره می‌گردد.

  • ارسال تکی و انبوه
  • دریافت و بررسی پیامک دریافتی بر روی پنل
  • زمانبندی و ارسال پیامک صوتی و بررسی وضعیت ارسال آن
  • ارسال به بانک شماره، منطقه و ارسال متناظر
  • ایجاد گروه دفترچه تلفن، افزودن، ویرایش و حذف شماره
  • وب سرویس زمانبندی (ایجاد، ویرایش و حذف رکورد زمانبندی)
  • دریافت وضعیت ارسال
  • و به طور کلی، می توان با API از بیشتر امکانات پنل استفاده نمود

حال به چند نمونه از کاربرد وبسرویس در نمایندگی سامانه پیامکی اشاره می‌شود.

  1. افزودن کاربر جدید و حذف آن
  2. فراموشی رمز عبور
  3. ثبت فیش واریزی، دریافت و تغییر اعتبار کاربر
  4. دریافت تراکنش های مالی کاربر
  5. ثبت تیکت جدید ودریافت تیکت های کاربران
  6. ارسال، دریافت و پاسخگویی به تیکت‌های ارسالی

مزایای داشتن وبسرویس و API برای سامانه پیامکی

  1. 99.99 درصد آپ تایم
  2. مدیریت اس ام اس ها
  3. انتقال پیامک به ایمیل و URL
  4. اطلاع رسانی
  5. سیستم های مدیریت مالی و حسابداری
  6. تایید حساب کاربری

از موارد پر کاربرد وب سرویس در سایت سازها می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • پلاگین وردپرس+ووکامرس(Wordpress+Woocommerce)
  • افزونه جوملا(Joomla)
  • ماژولWHMCS
  • ماژول پرستاشاپ(Prestashop)
  • ماژول فریرشارژ(Virtual Freer)
  • ماژول اپن کارت (Opencart)
  • پلاگین RSFrom
  • افزونه Smsnewsletter
  • ماژول توماتو کارت (Tomatocart)
  • ماژول مجنتو(Magneto)
  • افزونه مای بی بی(MyBB)
  • افزونه PHP Nuke
  • افزونه دیتالایف انجین (DataLife Engine
  • افزونه دروپال (Droupal)
  • افزونه شیرترانیکس(Sharetronix)

برای مطالعه و دستیابی به اطلاعات بیشتر بخش وب سرویس پیامکی را مشاهده نمایید.