بلک لیست مخابرات Black List، لیست سیاه مخابرات و مسدودی به مخاطبینی اطلاق می‌شود که دریافت پیامک تبلیغاتی را مسدود کرده‌اند تا اس ام اس تبلیغاتی به آنها ارسال نشود.

در این مقاله قصد داریم بطور کامل بلک‌لیست مخابرات را شرح دهیم، تاریخچه پیدایش لیست سیاه و راهکار عبور از بلک‌لیست جهت ارسال پیامک های اطلاع رسانی و همچنین اس ام اس تبلیغاتی به این مخاطبین را توضیح دهیم.

تاریخچه پیامک تبلیغاتی و بلک لیست

در اوایل سال 1385 بازاریابی پیامکی در ایران پدیدار شد و کم کم برای سازمان ها، شرکت ها و … محبوب شد! دقیقا همان زمانی بود که پیامک تبلیغاتی بدون داشتن هدف مشخص و یا شرایط مخاطبان، به صورت انبوه و وسیع ارسال می‌شد.

استفاده نابجا از پیامک تبلیغاتی موجب اعتراض و خشم بسیاری از کاربران موبایل شد. بدین گونه مخابرات در اواخر سال 1390 تصمیم گرفت تا به یک میلیون از کاربران، پیامکی در مورد “عدم دریافت SMS تبلیغاتی” ارسال کند. سپس توسط این پیامک تمامی مشترکین به بلک لیست انتقال داده شدند. منتها این عمل قطع ناخواسته، باعث اعتراض اپراتورهای ارائه دهنده خطوط تبلیغاتی شد.

شرکت مخابرات در تیر ماه 1391 با ارسال یک پیامک به مشترکین خود سیاست خود را تغییر داد لذا این اختیار را به آنها داد تا خودشان تصمیم بگیرند که پیامک تبلیغاتی دریافت کنند یا نه! بدین ترتیب مشترکین می‌توانند که دریافت پیامک تبلیغاتی را فعال یا غیرفعال کنند.

اما تعریفی کوتاه از لیست سیاه مخابرات چیست؟ بلک لیست مخابراتی یا لیست سیاه مخابرات، یک لیست از شماره مشترکینی است که به صورت آگاهانه و داوطلبانه نمی‌خواهند پیامک تبلیغاتی دریافت کنند.

نکات مهم لیست سیاه مخابرات

مخاطبینی که دریافت اس ام اس تبلیغاتی را بر روی شماره خود مسدود کرده و در لیست سیاه مخابرات قرار بگیرند از دریافت پیامک‌های غیرتبلیغاتی همانند اطلاع‌رسانی(آموزشگاه، دانشگاه، بیمارستان، پیامک بانکی و …) نیز خود را محروم می‌کنند زیرا این پیامک ها نیز با خطوط تبلیغاتی ارسال می‌گردند.

پیامک تبلیغاتی برای شخص دریافت کننده پیامک هیچگونه هزینه ای ندارد، هزینه این پیامک ها برعهده ارسال کننده پیامک می‌باشد که در زمان ارسال پیامک آن را پرداخت می‌کند.

پیامک تبلیغاتی با پیامک های ارزش افزوده متفاوت است، پیامک های ارزش افزوده سرویسی است که شما آنها را آگاهانه فعال می‌کنید و قبل از فعالسازی به شما اعلام می‌شود که بابت هر پیامک ارسالی و دریافتی هزینه آن از شما کسر می‌گردد. درحالیکه در پیامک تبلیغاتی این هزینه از سوی ارسال کننده پرداخت شده است و ماهیت آن تفاوت دارد.

راهکارهای ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات

بصورت کلی فقط 3 راهکار برای ارسال پیامک به بلک لیست مخابرات و عبور از لیست سیاه وجود دارد:

  • خطوط خدماتی
  • پیامک صوتی
  • ارسال سیمکارتی

خطوط خدماتی

کارکرد خطوط خدماتی دقیقا مشابه خطوط تبلیغاتی است با این تفاوت که این خطوط فقط برای پیام های اطلاع رسانی می‌توان استفاده کرد. نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد اینست که متن پیامک ارسال شده از خطوط خدماتی نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد، درغیراینصورت ازسوی اپراتور جریمه خواهید شد.

روش ارسال پیامک در خطوط خدماتی هم دقیقا مانند خطوط تبلیغاتی است با یک تفاوت: خطوط خدماتی قادر به ارسال به بانک شماره های منطقه ای و کد پستی نیستند و باید فقط به بانک شماره های اختصاصی خود ارسال انجام دهید.

ارسال پیامک با سیمکارت (ارسال سیمکارتی)

تعدادی سیمکارت توسط صبا اس ام اس تهیه و در سامانه پیامکی تعبیه شده تا کاربران پنل پیامکی بتوانند متن‌های تبلیغاتی خود را حتی به بلک لیست مخابرات نیز ارسال کنند. زیرا ارسال از سیمکارت به سیمکارت انجام می‌گردد که قابلیت شناسایی بعنوان پیامک تبلیغاتی توسط مخابرات را ندارد و لذا از لیست سیاه مخابرات عبور خواهد کرد.

انتخاب و خرید پنل اس ام اس

شما در این مقاله با بلک لیست مخابرات، تاریخچه پیدایش و راهکارهای عبور از لیست سیاه مخابرات آشنا شدید، تمامی راهکارهای ذکرشده از سوی مجموعه صبا اس ام اس ارائه می‌گردد، جهت خرید پنل اس ام اس به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده یا با شماره تماس 02191016191 با ما در ارتباط باشید.